شیطان پرستی، خطری خاموش
شیطان پرستی، خطری خاموش
و رو به گسترش خبرگزاری ایسکانیوز: در برهه زمانی کنونی بسیاری از خرده فرهنگ ها در جامعه ما در حال رشد و گسترش هستند و یکی از عوامل جذب قشر جوان جامعه به این فرقه ها، عدم شناخت کافی آنها از این جریانات است.
با وجود این که اغلب خاستگاه این خرده فرهنگ ها در ایران نبوده و همانند بسیاری دیگر از مد ها و فرهنگ های غلط از آن سوی مرز ها وارد کشور شده اند، اما متاسفانه به دلیل غفلت مسئولان امر به سرعت در میان جوانان جامعه برای خود جایی پیدا کرده و پس از آن شتابان در سطح جامعه گسترش یافته و اثرات مخرب خود را در طول زمان نشان می دهند.
یکی از این فرقه های انحرافی که در چند سال گذشته در ایران اسلامی رواج یافته است، شیطان پرستی می باشد که با توجه به اینکه ایرانیان در طول تاریخ همواره جامعه ای موحد و دیندار بوده اند، روند رو به گسترش این آیین در ایران جای تعجب دارد.
از این رو در این مقاله و با درک خطر رو به گسترش این فرقه انحرافی در جامعه سعی بر آن شده است تا به گونه ای هرچند مختصر به تبیین شیطان پرستی به عنوان یکی از این فرقه های انحرافی بپردازیم.
از این رو در ابتدا به تاریخچه شیطان پرستی و برخی اصول و قواعد آنان و پس از آن به بیان برخی علت های گرایش جوان ها به این گروه ها و در نهایت تحرکات شیطان پرستان در ایران می پردازیم.
- شیطـانپرستـی به چه معنـاست؟
شیطان پرستی به معنی پرستش شیطان به عنوان قدرتی فوق العاده قوی و بسیار نیرومند تر و موثرتر از نیروهای خوب دنیوی همچون خداست. در شیطان پرستی شیطان به عنوان نماد قدرت و حاکمیت بر روی زمین و به عنوان برترین قدرت دو جهان مورد توجه و پرستش قرار دارد.
در این آیین، غیر از استفاده از شیطان به عنوان قدرت تاریکی و قدرت مطلق از نیروها و اجنه و روح های پلید و شیطانی نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده میشود و در نهایت معنای شیطان پرستی، پرستش قدرت پلیدی است. شیطانپرستان معتقدند که شیطان به جهت حکومت 666 سال قبل از خلقت بشر، بر بشر برتری دارد و از این جهت این عدد در نزد آنان عددی مقدس می باشد.
- تاریخچـه شیطان پرستـی:
شاید بتوان تاریخچه شیطان پرستی را به قرون اولیه پیدایش آدمی نسبت داد، البته شواهد به دست آمده این حرف را تصدیق میکند که شیطان پرستی در نواحی آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و آفریقای مرکزی به قرنها پیش از میلاد مسیح برمیگردد.
در اکتشافات آمریکای جنوبی یکی از قبایل این قاره که اعتقاد بسیاری به خوب و بد داشتند، شیطان را می پرستیدند و حتی انسان هایی را برای شیطان قربانی میکردند. مکان های انجام مراسم قربانی هنوز وجود دارد و اجساد مومیایی به دست آمده و نوع کشته شدن ها نشانگر قربانی شدن این انسانها (که در آنها بیشتر زنان به چشم میخورند) است.
در آفریقای مرکزی و در دشت ها و کویرهای سوزان این قاره نیز در قبایلی که معروفترین آن قبیله اوکاچاست، شیطان به عنوان قدرت مطلق زمین و آسمان و پدید آورنده آن و خدای خشم و نفرت پرستش میشد و حتی قربانی هایی نیز در مواقع خاص به آن اهداء میشد.
- آیین شیطان پرستی نوین:
در اوایل قرن نوزدهم بعضی از اشراف انگلستان که عضو گروه فراماسونری ( Ordo Temple Orientis) بودند به رهبری سر فرانسیس داشود، گروه شیطان پرستان به نام باشگاه آتش جهنم را در شهر لندن تاسیس نمودند و از اوایل قرن نوزدهم شهر لندن مرکز شیطان پرستان در اروپا گردید. استفاده از مواد مخدر و انجام مراسم مبتذل جنسی، فعالیت اصلی این گروه های شیطان پرست را تشکیل می داد.
در دهه 1960 شیطان پرستی توسط سرمایه داران یهود مورد حمایت قرار گرفت و چند گروه شیطان پرست را در انگلستان و ایالات متحده آمریکا به وجود آمد که معروف ترین آن ها تشکیل "کلیسای شیطان" در شهر سانفرانسیسکو می باشد.
بهترین تعریف ارائه شده از کلیسای شیطان، آن را دینی معرفی می کند که فلسفه لذت پرستانه را با اعمال جادوگری سیاه در هم آمیخته است. پایه گذار این شریعت آنتون زندر لوی بوده است. متون مقدس در این آیین عبارتند از: کتاب مقدس شیطانی (1969)، جادوی شیطانی (1970) و مناسک شیطانی (1972). تمامی این کتاب ها را لوی نوشته یا تدوین کرده است.
کتاب مقدس شیطانی فلسفه آنتوان لوی، موسس کلیسای شیطان را معرفی می کند. این نوشتار، دورنما و گرایشی دارد بر این مهم که هیچ خدایی بلند مرتبه تر از خود شخص نیست و از این رو خود شخص باید پرستش شود.
آنتون لوی می گوید: خدای با عظمت و با شکوهی وجود ندارد و جهنمی که در آن گناهکاران کباب می شوند هم نیست. اینجا و حالا روز شکنجه و سختی ماست! حالا و اینجا روز خوشی ماست! اینجا و حالا فرصت ماست! این روز، این ساعت را انتخاب کن که زندگی رهایی بخشی نیست.
- انجیل شیطانی:
انجیل شیطانی نیز کتابی است که شیطان پرستان از آن برای عبادت و دعاهای خود و همچنین استفاده در مراسم خود استفاده می کنند. این کتاب شامل کلمات عبری، یونانی و انگلیسی است که معنای دقیق برخی از این کلمات هنوز کشف نشده است.
اما آنچه مسلم است اسامی شیطان و دعوت از او برای قدرت دادن به شیطان پرستان است. این کتاب شامل چهار بخش است: کتاب شیطان، کتاب لوسیفر، کتاب بلیل (Belial) و کتاب لویتان (Leviathan). در قسمتی از این کتاب می خوانیم: ای دوست و همدم شب، تو از صدای سگ ها و از ریختن خون شاد می شوی، تو در میان سایه قبور می گردی، تو تشنه خون هستی و بشر را تهدید می کنی، ماه هزار چهره، به قربانیان ما با نظر مساعد بنگر، دروازه های جهنم را بگشا و بیرون بیا ....
- اصول اعتقادی شیطانگرایی که توسط آنتوان لوی بیان شده، عبارت اند از:
1- شیطان سمبل لذت جویی و آزادی و افراط است و نه ریاضت کشی.
2- شیطان نماد وجود و زندگی شاداب و مادی است نه خوابی ناچیز ومعنوی (امور معنوی و غیر مادی، توهم و تظاهر است).
3- شیطان می گوید: کم عقلی و بی عفتی بهتر از ریاکاری و خودفریبی است.
4- شیطان می گوید: مهربانی با کسانی که شایسته آن هستند بهتر است از عشق ورزیدن از روی ظاهر و برای جلب توجه.
5- شیطان سمبل انتقام جویی است نه گرداندن آن طرف صورت.
6- شیطان سمبل مسئولیت پذیری برای مسئول است به جای دل مشغولی برای خون آشامان خالی (اشاره به ترس مومنان از معاد و جهنم و انجام اعمال خوب).
7- شیطان انسان را با دیگر حیوانات کاملا همانند می داند، گاه بهتر و اغلب بدتر از آن حیواناتی که بر چهار دست و پا حرکت می کنند.
8- شیطان تمام آنچه را که گناه نامیده شده است را مایه خرسندی و مسرت روانی، فکری و عاطفی می داند.
9- شیطان بهترین دوستی است که کلیسا تا کنون داشته ، چرا که در تمام این سال ها کلیسا را مشغول داشته است.
- علل گرایش برخی جوانان ایرانی به شیطان پرستی:
1- اولین و مهمترین عامل این است که شیطانگرایی در وجود تمام انسانها ریشهدارد. در روایتی از امام صادق علیه السلام میخوانیم که قلب هر انسان دو گوش دارد در یکی شیطانی نشسته و همواره به سوی شر و پلیدی دعوت میکند و در گوش دیگر فرشتهای است که به خیر و نیکی میخواند.
2- یکی دیگر از علل گرایش به جنبشهای شیطانی استفاده وسیع آنها از نمادهاست. انتقال و نشر اندیشهها از طریق گفتن یا نوشتن دشوار است و تعداد محدودی از مردم با آن ارتباط برقرار میکنند. اما نمادها به راحتی جایگاه خود را در فرهنگ عمومی پیدا میکنند و به خاطر اینکه ظرفیت کار هنری دارند، به صورت جذابی در جامعه به خصوص بین جوانان و زنان گسترش مییابند. نمادها همواره حامل معنا و پیام هستند و نوعی نگرش یا فکر را تداعی میکنند و رفتار خاصی را یادآور میشوند. مثلاً مردم با دیدن گلدسته یاد مسجد و نماز میافتند. با دیدن چراغ قرمز احساس خطر میکنند و میایستند. جنبش شیطانگرایی با استفاده وسیع از نمادها و به کارگیری ظرفیتهای هنری نظیر گرافیک، سینما و از همه بیشتر موسیقی به عرصه آمده است.
نمادها و سمبولهای شیطانی روی لباسها، گردنبندها و دستبندها، انگشترها و ساعتها، از کفش تا کلاه همه جا دیده میشود. این نمادها با طراحیهای متنوع و زیبا افراد را جذب میکنند، پس از اینکه استفاده از آنها تکرار شد و به عنوان بخشی از رفتار و سلیقة شخص در آمده و به نوعی هویت و خودپندارة فرد را تشکیل میدهد، در این شرایط با افراد دیگری که نمودهای رفتاری و ذوقی همانندی را دارند، احساس همزاد پنداری کرده و خود را از آنها و آنها را از خود میپندارد و در رفتار و گفتار و افکار به طور ناخودآگاه شبیه به آنها میشود.
3- یکی دیگر از عوامل جذابیت و رویآوری به جنبش شیطانی که بسیار شیطنت آمیز به کار گرفته شده، میل به انتقاد و اعتراض در جوانان است. نوجوان و جوانی که تازه وارد اجتماع میشود و هنوز با شرایط واقعی حاکم بر جامعه تطبیق پیدا نکرده است، ستم و تجاوز به حریم خود را کاملاً احساس میکند و به سرکشی رو میآورد.
دقیقاً به همین علت است که در دهة 1960 شاهد جنبشهای دانشجویی وسیع در آمریکا و اروپا بودیم. دقیقاً در اوج این جنبشها بود که پدیدهای به نام موسیقی متال به عنوان موسیقی اعتراض به وجود آمد. آن جنبشها و این سبک موسیقی در ابتدا اهداف بسیار درستی داشت. اهدافی نظیر مخالفت با مصرفگرایی، فاصلة فقیر و غنی، سرمایهداری، جنگ، فرسایش روابط انسانی و... مثلا ً جوانان میرفتند و از زبالهها لباسهای پاره پیدا میکردند و میپوشیدند تا به اختلاف طبقاتی و بیعدالتی اعتراض کنند، داد و فریاد راه میانداختند و ... البته روشهایی که از سوی این جوانان به کار برده میشد، همیشه درست نبود اما اهداف خوبی در کار بود. دیری نگذشت که این جنبش به جهات انحرافی سوق پیدا کرد.
در بین شعارهایی نظیر عشق به مردم و عدالت، دعوت به استفاده از ماریجوانا و سایر مواد مخدر پیدا شد، گروهای موسیقی خود جوش مورد حمایت شرکتهای سرمایهداری قرار گرفتند و گروههایی نظیر هندریکس و گروه کِریم موسیقی متال را به سوی تجاری شدن سوق دادند، تاجایی که امروزه خوانندگان معروف مثل مرلین منسون و گروههای مطرح متال کاملاً در خدمت نظام سرمایه داری قرار گرفتهاند و لباسهای پاره با قیمت گزاف در بوتیکهای شیک به فروش میرسد.
- زمینه های جذب:
- موسیقی متال: مهمترین زمینه ی ورود شیطان پرستی به ایران، میل جوانان به استفاده از موسیقی متالیکا و ساز گیتار بوده است. طی 10 سال گذشته، موسیقی متالیکا به صورت زیر زمینی و غیر مجاز وارد کشور شده است و در چارچوب آن، مفاهیم فرقه انحرافی شیطان پرستی در اختیار جوانان قرار گرفته است.
اقدام تامل برانگیز و بسیار ناشیانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره مهاجرانی در صدورمجوز برای گروه ها، آلبوم ها و کتابهای اشعار موسیقی متالکیا نیز نقش اساسی را در جلب توجه عموم مخاطبان جوان به این نحله انحرافی فراهم آورد.
هوی متال، متال تاریک، گوتیک متال یا متال گوتیک چند سبک از موسیقی شیطانی متالیکا بود که به یمن غفلت اعجاب انگیز مسولان فرهنگ کشور، وارد ایران شد.
این موسیقی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی توانسته پس از مدت کوتاهی به دانشگاههای بزرگ کشور هم راه یابد.
- افول معنویت: اگر چه در بسیاری موارد، ایران اسلامی در جایگاه بالاتری از معنویات قرار دارد، اما تلاش قدرت های بزرگ فرا منطقه ای برای استحاله فرهنگی و از سوی دیگر ماشینی و صنعتی شدن مناسبات جاری و تاثیرپذیری مردم کشورمان از شرایط جهانی، زمینه ای برای رشد چنین جریاناتی را فراهم کرده است. روند رو به رشد استفاده از شبکه های ماهواره ای نیز عامل تعیین کننده ای در جذب و گرایش جوانان به این گروه هاست.
- سرمایه گذاری: سازمان های جاسوسی کشورهای غربی تلاش سازمان یافته ای را برای استحاله فرهنگ جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده اند و می کوشند تا جوانان کشور عزیزمان را تهی سازی فرهنگی کنند. دشمن در این راه مبالغ هنگفتی اختصاص داده است که طبق گزارش برخی از رسانه های مستقل، در سال گذشته از سوی دولت آمریکا مبلغ 8 میلیون دلار به فعالیت تبلیغات گروه های شیطان پرست اختصاص یافته است.
- اینترنت:
رشد تعداد مخاطبان شبکه جهانی اینترنت در سالیان اخیر آسیب هایی را متوجه نظام فرهنگی کشور کرده است که از جمله می توان به فعالیت شیطان گرایانه اشاره کرد.
عمده فعالیت این افراد در قالب وبلاگ نویسی صورت می پذیرد. این گونه وبلاگ ها، همزمان با اعلام موجودیت جنبش شیطان گرایان ایران فعالیت خود را آغاز کرده، اظهار می کنند که از سوی فردی با نام مستعار اهریمن در ایران هدایت می شوند.
روند ارتباط گیری و فعالیت وبلاگ های یاد شده به این صورت است که افراد پس از تکمیل فرم ثبت نام، یک ایمیل در صندوق پست الکترونیک خود با موضوع خوشامدگویی دریافت می کنند و پس از برقراری ارتباط با ایشان و در صورت جلب اعتماد به برخی از مهمانی های شبانه یا پارک ها برای آشنایی دعوت می شوند.
این وبلاگ ها عمدتا فعالیت خود را در چندین محور انتشار عکس های شیطان گرایان جهان، انتشار نامه شبیه به نامه های مسیحیان شیطان پرست خطاب به خداوند متعال که بار سیاسی نیز دارد، دنبال می نمایند.
- وضعیت فعلی شیطان پرستی در ایران:
اکنون بیش از 70 فرقه شیطانپرستی در کشور فعال هستند. موقعیت جغرافیایی فعالیت این جریان مخرب و ویرانگر اخلاقی علاوه بر تهران، برخی از شهرهای نقاط مرکزی و جنوب غربی ایران است.
وضعیت فعلی این گروه ها در ایران را در محورهای زیر می توان تبیین کرد:
- تحرک در اینترنت:
وبلاگ نویسی، گفتگو در محیط یاهو360 درجه، سایت کلوپ دات کام، دریافت خبرنامه و ... از جمله تحرکات اینترنتی شیطان پرستان ایرانی است که تا کنون نیز ادامه دارد.
- ترویج نمادها:
مغازه ها واصناف فروشندگان زیور آلات نقره ای، فروشگاه های پوشاک جوانان و بانوان به ویژه در شهر تهران، نا خواسته وظیفه عمده ترویج شیطان پرستی در داخل کشور را بر عهده دارند. در پاره ای موارد فروشندگان و مدیران حتی اطلاع اندکی از محتوای عمل خود ندارند.
همچنین گفتنی است که برخی از چهره های مطرح موسیقی پاپ و متالیکا در تهران و شهرستان ها پی در پی و از طرق مختلف، این نمادها را حمل و معرفی کرده و به صورت مستقیم و غیر مستقیم آنها را ترویج می کنند.
- ترویج متالیکا:
گروه های موسیقی متالیکا به عنوان شاخصی از فعالیت رو به گسترش گروه های شیطان پرست، قابل اشاره اند.
- پارتی های شبانه:
پارتی های شبانه، جشن های فارغ التحصیلی و مهمانی های خاص دوستانه همواره به عنوان کانون فعالیت شیطان پرستان مطرح هستند. در این گونه مراسم، هر بار گروهی از جوانان با انواع و اقسام روشها با اندیشه ها و ظواهر شیطان گرایی آشنا یا جذب آنها می شوند.
- همکاری با سلطنت طلب ها:
چند سال پیش، خبری در وبلاگ های وابسته به شیطان پرستان ایران منتشر شد که اهریمن، سرکرده آنان پیوستن گروهش را به انجمن پادشاهی ایران اعلام می کرد. این حرکت به نوبه خود نشان دهنده اهداف سیاسی پنهان گردانندگان این گونه جریانات می باشد.
در انتهای این بحث باید عنوان کرد که با توجه به خطر خاموش و رو به گسترش شیطان پرستی در ایران، ضروری است که تمامی نهاد های ذیربط و دلسوزان انقلاب و اسلام با همکاری یکدیگر به برخورد با این پدیده شوم در سطح جامعه بپردازند.
در این راستا از حوزه های علمیه و روحانیون انتظار می رود که در جهت روشنگری اذهان جامعه و به خصوص قشر جوان، در این زمینه تلاش کنند.
از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی فرهنگ سازی در جامعه باید فعالیت خود را در این زمینه دو چندان کند، زیرا رواج این تفکر نادرست در جامعه از مصادیق قتل عام فرهنگی می باشد که همواره خطرات آن از سوی مقام معظم رهبری گوشزد شده است، از نیروهای انتظامی نیز انتظار می رود که در برخورد با مصادیق و مروجان این گونه عقاید انحرافی در سطح جامعه تلاش کنند.
البته در این میان نباید نقش مهم و تاثیرگذار نهادهای دیگری نظیر صدا و سیما و یا آموزش و پرورش و ... را در برخورد با این جریان نادیده گرفت.
باید دانست که عدم توجه به روند رو به گسترش این گونه عقاید انحرافی و خرده فرهنگ ها در جامعه بسیار زیانبار می باشد، زیرا معمولا اثرات این تهاجمات فرهنگی هنگامی نمایان می شود که دیگر امکان مهار آنها یا به طور کلی از بین رفته و یا بسیار سخت شده است.
منابع:
1- کتاب جهان تاریک- حمید کریمی- مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم .
2- علل گرایش برخی جوانان ایرانی به شیطان پرستی- مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مظاهری سیف، رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای اسلامی دانشگاه صنعتی شریف.
***آزاده ادیبی سده
نظرات شما عزیزان: